Anders Eriksson

Underskatta aldrig en man med pipa!

Sherlock Holmes gjorde det, seriefiguren och den intellektuelle detektiven Rip Kirby, gjorde det och den tidiga James Bonds chef ”M” gjorde det.

Anders Eriksson i Backby på Singö gör det fortfarande, tar sig ett ”stopp” när tillfälle gives.

PK-dispens för pipa.

Och även om det nu för tiden är lite si och så med tobakens rykte, så blir den där pipan en markör för att Anders är ”the real deal”, en tvättäkta singöbo av den gamla stammen, som har ett och annat att berätta.

Om Singö - från när ön fortfarande var i full sving - med hässjor på åkrarna, djur i hagarna och barn i gårdarna.

Men inte bara anekdoter om förr, utan även i övrigt är det kul att lyssna på Anders.

Humor och humaniora.

Han är nämligen väldigt rolig och ofta en mästare på dråpliga ”one-liners”, kryddade med roslagsmål.

Låt er alltså inte luras av den ibland lite lågmälda framtoningen. Och bli inte förvånade om han reciterar långa haranger av Allan Edwalls visproduktion – eller Taubes.

Jag själv har alltid gillat Anders och fick ytterligare respekt för honom när han i något sammanhang drog en strof ur Inbjudan till Bohuslän: ”och skutan med kinesiskt vitt om bogen, på golfströmsgröna svall styr mot nordväst”. Och då råkar det dessutom vara så att den föregående meningen slutar med ”Anders plöjer med sin norska häst”.

Lite av varje.

Han har en diger repertoar som även innehåller sköna schlagers från 60-talet samt naturligtvis Owe Thörnqvist.  Och som grädde på moset, ska Anders ha klivit upp på scen och sjungit duett med Jokkmokks-Jokke, när denne uppträdde på Havsbaden i Grisslehamn.

Riktigt tungt!

Nästan en helt vanlig man.

Anders är mångsidig bondson som varit snickare, inte bara på Singö med omnejd utan även nere i Stockholm. Och som inte alltid har slagit sig till ro bakom ratten i traktorn, utan som på 60-talet nötte grusvägarna med både en riktig muskelbil, Chevrolet Camaro RS. Mycket muller! Och en Volvo P 1800 – inget muller!

I dag har han varvat ner med en mer korrekt Volvo och blivit bedrägligt lik oss andra.

Om det inte hade varit för det där med pipan.

Text och bild Per Lundqvist

Anders piptobak heter John Silver och pipan är av märket ”Dollar”.

Vill du bli medlem i Singö Skolas Vänner för 100 kr per år?  Swisha din mailadress (i meddelandefältet) till 123 00 822 63!

Läs mer om föreningarna och medlemskap här >