Janne Nordström

Kan allt, utom möjligen hur man förlöser långhåriga kor!

Fast vid närmare eftertanke, han kan det också.

Det finns en del människor som tycks ha fått alla tänkbara specialkunskaper med modersmjölken.

Som har inställningen: ”problem är till för att lösas”. Och en verkstad, späckad med maskiner, verktyg, skruvar, brickor och små rörkopplingar - samt förmågan att, med lite svetsning och slipning, få ihop allt samman.

Hörs på dialekten.

En person på Singö som stämmer med det ovan nämnda signalementet är Jan-Åke Nordström, oftast kallad ”Janne” eller ”Västeråsarn”. Huvudsakligen för att han föga överraskande kommer från just Västerås, vilket om inte annat hörs när han pratar.

Som regel är det dock mer verkstad och mindre prat, när Janne är i farten.

Van att leda.

Han är inte bara en imponerande allround hantverkare. Han har också varit verksam som företagsledare och har därmed en viss vana av att gå i täten.

Under åtminstone det senaste decenniet har han till stor del varit drivande i bland annat byggnationen av den nya affären 2009 - 2010 och även i Singö-Tranviks byalag, eller samfällighetsförening som det heter nu för tiden.

Höll sig på mattan.

Förmågan till handlingskraft och att ta tag i utmaningar, har han till viss del med sig från idrotten i yngre år. Och alla som har sett Janne inser att det inte var höjdhopp han sysslade med. Det var brottning och han tillhörde länge sverigeeliten på ungdomsnivå, med motståndare som bland andra Frank Andersson.

Men för att återvända till den där havande kon, så höll det på att gå riktigt illa med en Highland Cattle-kviga borta i Backby för några år sedan.

Ryckte in som veterinär.

Hon kom igång med kalvningen, men ingenting hände och ingen veterinär fanns att tillgå. När dagen hade gått så ringdes det efter Janne som på något vis brukar finna på råd. Det konstaterades att kalven låg felvänd och läget var kritiskt. Lösningen blev att Janne kavlade upp ärmarna, lyckades koppla grepp och vända på kalven och fick ut den som det var tänkt.

Slutet gott allting gott och den mångkunnige mannen från Västerås kunde lägga ytterligare en bedrift till meritlistan.

Både Singö och Västerås.

I dag har Janne Nordström i någon mening tonat ner sin närvaro på Singö, åtminstone för oss som bor åt Backby-hållet.

För några år sedan sålde han och hustrun Lena ”örnnästet” strax efter Backby-badet och byggde nytt med havsutsikt uppe vid Stornotssand.

Dessutom skaffade de sig ett mer permanent boende i Västerås där Janne numera har den stora verkstaden. Men framför allt är det där som de har vänner och bekanta från uppväxten. Och, i synnerhet, där de har sina två söner – och alla barnbarnen.

Numera, när man ringer Janne, har han lagt ytterligare en kompetens till de tidigare. Förutom fixaren i verkstan, älgjägaren på pass och djuphavsfiskaren vid Lofoten, så är han lika ofta bara rätt och slätt - populär farfar.

Det var en sådan här kelgris Janne Nordström hjälpte att kalva.