Anki Willix

Anki Willix ser till att visioner blir verkliga.

Mänskligheten kan grovt delas upp i: kvinnor och män, doers och talkers.

Anki Willix från Hörnängen tillhör i båda dessa avseenden det förstnämnda.

Det händer visserligen inte så mycket på Singö. Men där det händer är Anki ofta med och ser till att det händer.

Entreprenör uti fingerspetsarna.

Hon är rätt och slätt en riktig entreprenör med sitt företag Singöchoklad och ett antal andra järn i elden. Hon sitter sedan övertagandet av Singö skola i styrelsen för Singö Utveckling. Hon är en av drivkrafterna inom Bygdegårdsföreningen och Singöslöjden som numera håller till i skolans gamla matsal. Hon sitter sällan helt stilla.

Mycket av allt och lite av varje.

För något år sedan övertog Anki delar av den gamla trånga och trevliga affären, mittemot kyrkan. Där driver hon en blandning av kaffeservering och försäljning av Singöchoklad, lokalproducerad färskkorv, goda ostar, presenter och blommor. Lite av varje, ungefär som när det var lanthandel i lokalen.

Idrottstjej i botten.

Det är just förmågan att hålla flera bollar i luften som är grundbulten till Ankis sätt att överleva som företagare på den avfolkade svenska landsbygden.

Hon är målinriktad och en del av detta har hon nog med från sin tid som idrottstjej. Anki satsade både länge och väl på en karriär inom ishockey.

Och parallellt med det utbildade hon sig också till florist och arbetade på Plantagen.

Hockeyn bakom allt.

Det var också hockeyn som skapade länken till Singö. Hon träffade sin man Victor, vars släkt kommer från ön, via idrotten och därmed kom idén om att lämna Stockholm och att bosätta sig här. I dag är döttrarna Wilma och Alice sjunde generationen på gården.

För cirka 15 år sedan gick flyttlasset, lite på vinst och förlust. Efter ett tag startade Anki och Victor ett e-handelsföretag och några år senare byggde de på med Singöchoklad. Numera finns även egna djur och odlingar för självhushåll.

Skolexempel på kämpatag.

Men Anki engagerar sig också för att bredda utbudet. Hon är, som nämnts, en av eldsjälarna inom Singö Utveckling, som jobbar med att blåsa liv i Singös skola, med anor från 1800-talet.

Så här långt präglas skollokalen av en välbesökt loppis där det kan poppa upp gammalt husgeråd och ännu äldre kaffekvarnar, som Antikrundan skulle dregla över. Missa inte den!

Men även om skolan kanske ännu inte hittat sin nya form, har den redan nu ett symbolvärde för den del av Sverige som ligger bortom Stureplan.

Och som viktiga förvaltare av just det värdet, finns just sådana som Anki Willix. Sådana som planterar bra idéer, får dem att slå rot – och växa sig starka.

Mycket allt och lite av varje - precis som det ska vara i en trivsam butik.