Åke Jönsson

Det handlar om att hålla Singös låga levande.

Den avgörande skillnaden mellan en kulturbygd och bara en massa granar, är om det finns ett ställe för folk att mötas på. Och ännu hellre en affär att även kunna handla i.

Här på Singö byggdes och startades den nuvarande affären 2010, med kollektivt ägande. Sju år senare tog makarna Åke och Gunilla Jönsson över driften.

Visste hur en slipsten skulle dras.

Med det föll bitarna på plats. Åke Jönsson har ”sprungit i butik” sedan tonåren och har gått alla de utbildningar som finns. Han visste hur det hela fungerade och i dag har Singöaffären stamkunder från flera kilometer söder om bron.

Men hur kommer det sig att de nya handlarna hittade hit? Kunniga personer som vill ta sig an affärer på avfolkade skärgårdsöar vimlar det inte ju inte av.

Den gamla vanliga väggen.

Som alla kan höra så kommer Jönssons från Skåne, närmare bestämt Hässleholm, där Åke arbetade centralt på grossisten Dagab.

Som så många andra nu för tiden jobbade han lite för mycket, gick in i den berömda väggen och fick anledning att ompröva livet och byta kurs.

Den korta versionen är att han och hustrun Gunilla sålde rubbet i Skåne och flyttade 2003 med sina två pojkar, upp till Dalarnas fjällvärld. De startade eget och övertog en servicebutik i Säfsen.

Åke, som är en genuin friluftsmänniska med bakgrund som orienterare, med familj fann sig väl tillrätta tills huvudanläggningen bytte ägare och försämrade de ekonomiska villkoren för Jönssons.

Kompasskurs mot Roslagen.

Via kontakter inom Axfood fick de tips om en nybyggd affär, på en ö i andra änden av landet, som sökte ledning.

Polletten ramlade ner för båda parter och 2017 blev Åke och Gunilla rospiggar, med dispens för dialekten. De slog sig ner i Hörnängen och trivs väldigt bra i sitt fina hus.

Med sin idoghet, entusiasm och yrkeskunskap har de utmanat den vanliga bilden: på landsbygden bygger man inte upp, där lägger man ner.

Men alla de Singöbor som varit med och finansierat affären, har tillsammans med de kunniga makarna Jönsson, visat att det faktiskt går att trotsa naturlagarna genom att gå mot strömmen.

Ekorren en förebild.

Det har dessutom gått bra. Kundantalet har stadigt växt till sig, även om Åke naturligtvis alltid skulle önska sig ännu fler stadiga kunder.

Med säsongsvängningarna måste man jobba lite efter ”ekorrprincipen”. Man samlar i ladorna under sommaren för att ha till vintern.

Och en affär av Singös storlek kan naturligtvis inte konkurrera med ICA-hangaren i Norrtälje med varuutbud och pressade priser. Det behöver man inte vara utbildad handlare för att förstå.

Unique Selling Point!

Men affären har en helt okränkbar USP (Unique Selling Point) i att den är ”vår” affär, beviset på att singöborna, håller ställningarna mot urbanisering och kommunens kostnadsjakt.

Lite grand på samma sätt som att Singö stretade emot och startade intresseföreningen Singö Utveckling för att bevara skolan till dem som befolkar ön.

Singös svar på Knohult.

Åsa-Nisses Knohult hade Sjökvisten bakom disken.

Vi har Åke Jönsson som dagligdags sköter allt från brödbak, till allt det andra som rör sig i butiken. En nog så central person som ser till att varje dag, alla dagar i veckan året runt, tänds ljuset och öppnas dörren till singöbornas affär.

Lätt tillgänglig intill kyrkan och ”Singö City” – med alla de gröna granarna i bakgrunden.

Det gäller att ligga i för att hänga med Åke i affären.