Jim Åkerstedt

Tomten till jul – Jim Åkerstedt till midsommar.

Det sägs att det är mänskligt att fela.

Och någon som vet detta bättre än de flesta heter Jim Åkerstedt, som trakterat fiol sedan 60-talet med mängder av utmärkelser och bland annat titeln Riksspeleman och svensk mästare på munspel.

Men en ännu tyngre titel skulle kunna vara ”Mister midsommar på Singö”. Jim Åkerstedt är nämligen mannen som, så länge vi kan minnas, har lett dansen kring midsommarstången på Singö. Med blomsterkrans på hattbrättet och felan i hand. Lite grand som att blandning av Pan och Pettsson.

Årets höjdpunkt bakom kyrkan.

Det är ju där vi vant oss vid att se och höra honom, tillsammans med sina medmusikanter. Jim som kapellmästare och sångare vid mikrofonen. Rutinerat och tonsäkert lotsande unga som gamla runt den klädda stången - i små grodorna.

Och det är inte bara vi som bor på Singö som varje år ser fram emot den här traditionen. Midsommar på vår ö är närmast ett regionalt event som lockar besökare från långt ifrån och placerar slänten bakom kyrkan ordentligt på kartan.

Inte bara fiol, utan även pingisracket.

Jim, som bor uppåt Stäpelmossen, kommer ursprungligen från sundsvallstrakten, men det är inte därifrån han fick med sig fiolen. Där odlade han segerrikt ett annat spel – bordtennis.

I slutet av 50-talet flyttade han ner till Stockholm, gick Bergh´s Reklamskola, vilket var början till en lång och framgångsrik karriär som reklamman.

Jim startade eget och jobben ramlade in i strid ström. Så till den grad att hustrun Sonja föreslog att han skulle hitta en fritidssyssla som avkoppling.

Han tog fasta på förslaget och besökte Täby spelmangille – och där blev han kvar.

Reklam med knätofs!

Undertecknad, som för cirka 40 år sedan var anställd på Åkerstedts Annonsbyrå i Stockholm, kan vittna om att Jim nästan lika ofta sågs med fiolen som med skissblocket i hand. En väldigt trevlig kontrast i en bransch som annars mer förknippas med rock´n roll.

Ett annat sätt att koppla av – som också i viss mån är kopplat till stråkmusik, är friden på Singö.

Legendar blev inspirationskälla.

Familjen Åkerstedt hyrde först flera år på ön och då blev Jim bekant med den legendariske Mosse Fridolf Jansson. Han byggde både båtar , fioler och nyckelharpor och var en stor inspirationskälla.

Numera är det Jim själv som är mästaren och som inspirerar yngre musikanter.  Även om han för länge sedan lagt reklamandet på hyllan - och inte längre är riktigt  lika yvig med felan som förr.

Jim är sommaren för oss på ön.

Vi har ju två corona-somrar bakom oss, då firandet har lyst med sin frånvaro. I år är allt tänkt att vara tillbaka i gamla gängor, men det är ännu inte helt säkert om Jim dyker upp där vi är vana att se honom.

Förhoppningen är naturligtvis att vi som vanligt får se honom leda långdansen från sin centrala position mitt i ringen.

I någon mening är det ju så att Jim personifierar midsommar för oss på Singö.  Så till den grad att många näst intill frågar sig: ”vad kom egentligen först, midsommarstången eller Jim Åkerstedt?”

Hatten, felan och stråken, attributen som gör Jim Åkerstedt till ”Mister midsommar på Singö.”

Spelmannen Jim Åkerstedts meritlista:

-Täby kommuns kulurpris 1998

-Andra plats i Nordleks kompositionstävling

Vasa 1997

-Startade gruppen Gladpack 2001

-Vann Öppna Nordiska mästerskapen på munspel 2010

-Blev Riksspeleman 2010

-Mästare på munspel i Finska Öppna 2011

-Vinnare på munspel, Harmonica Festival 2012 i Estland

-Svensk mästare i Nyskapande låtar,

Låt-SM 2014

-Fick Samspelsmedaljen i guld,

med fru Sonja, 2019

-Gjort illustrationer och musik till dokumentärfilmen ”Med fötterna på jorden” av Agneta Ulfsäter Troell.